* تهران امروز
- پرداخت یارانه با افزایش قیمت برق؟
شنبه شب وزیر نیرو بهطور رسمی از افزایش قیمت برق به ازای هر کیلووات ساعت 30 ریال خبر داد و اعلام کرد قیمت برق مشترکان با اضافه شدنبندی به نام عوارض در قبوض همراه خواهد بود که قیمت هر کیلووات ساعت برق مصرفی مشترکان را از 430 ریال به 433 ریال افزایش میدهد. با یک ضرب و تقسیم ساده میتوان اینگونه نتیجه گرفت که با فرض متوسط مصرف برق 40هزار مگاواتی، حدود 3600میلیارد تومان درآمد مازاد برای وزارت نیرو ایجاد میشود که معادل پرداخت یارانه نقدی در یک ماه است.
شاید دولت با این روش در شرایط رکود تورمی در اقتصاد کشور، قصد داشته باشد به صورت کوتاهمدت مشکل تامین یارانههای نقدی را حل کند تا پس از مشخص شدن زمان اجرای فاز دوم هدفمندی، تصمیمات جدیدی را اتخاذ نماید.
با توجه به اینکه افزایش قیمت حاملهای انرژی در بودجه 92 مصوب شده و دولت
دهم با هوشیاری از این افزایش قیمت سرباز زده، میتوان افزایش ناخواسته
قیمت حاملهای انرژی را برای تامین درآمدهای جاری دولت ارثیه دولت دهم برای
دولت جدید دانست که این روزها خبرهای زیادی را در پی داشته است.
در این رابطه عزتالله یوسفیانملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه می گوید: قرار بر این بوده که اگر افزایش قیمتی صورت بگیرد، یارانه نقدی نیز افزایش یابد، اما اگر قیمت برق افزایش یابد و افزایشی در یارانههای نقدی انجام نشود، قابل توجیه نیست.
از سوی دیگر، محمد فارسی، رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق معتقد است: بعید است هدف وزارت نیرو از این افزایش قیمت، پرداخت یارانه نقدی باشد، همچنین مقادیر بدهیها بسیار سنگین است و اگر دولت میتوانست آن را پرداخت کند، هیچگاه نیروگاهها را به بخش خصوصی و افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند، واگذار نمیکرد.
- استاد فرشچیان «معراج» را به آستان قدس رضوی اهدا کرد
- شرایط تازه بازار مسکن با افزایش تسهیلات و رکود در ماههای آینده
* جام جم
- طرح دولت برای اصلاح سهمیه بنزین
روزنامه جام جم نوشت: در حالی که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها در هالهای از ابهام قرار دارد، دولت سناریوهای جدیدی برای اصلاح سهمیههای بنزین در دست بررسی دارد.
با اینکه دولت یازدهم بیمیل نیست فاز دوم هدفمندی یارانهها را بزودی اجرا کند تا هم منابع درآمدی خود را افزایش دهد و یارانه نقدی را تامین کند و هم جلوی رشد مصرف بنزین را بگیرد، اما ماجرا به همین سادگی هم نیست. رشد تورم در کنار انتظارات مردم از دولت تدبیر و امید اصلیترین مانع در این میان محسوب میشود، چرا که مردم دستکم فعلا آمادگی پذیرش افزایش قیمت جدید را ندارند. با این حال واقعیات اقتصادی چراغ قرمز را برای دولت روشن کرده است. از یک سو کمبود شدید بودجه برای پرداخت یارانه نقدی وجود دارد و از سوی دیگر چون اقتصاد به قیمتهای موجود سوخت بویژه بنزین عادت کرده، مصرف بنزین طوری بالا رفته که کشور در سال آینده به واردات بنزین نیاز پیدا خواهد کرد. سرانجام دولت منابع کافی درآمدی برای خارج کردن اقتصاد از رکود تورمی در اختیار ندارد.
بنابراین دولتمردان بتدریج و هرچه به زمان تقدیم بودجه 93 نزدیک میشوند، تفکرات قیمتی و غیرقیمتی خود برای تغییر سوخت در سال آینده را بیشتر بازگو و به نوعی رونمایی میکنند. اکنون زمزمهای که بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت برای نیاز به افزایش قیمت بنزین بیان کرد به صدایی رسا تبدیل شده است. همچنین تفکراتی برای محدود کردن سهمیههای سوخت آرامآرام از اتاق فکرهای دولت بیرون میآید. در نتیجه میتوان گفت گرچه دولت اعلام کرده تا پایان امسال به قیمت و وضع سهمیههای سوخت دست نخواهد زد، اما در آذرماه که فصل تقدیم بودجه 93 است، احتمالا شاهد تعیین تکلیف توأمان مرحله دوم هدفمندی همراه تغییر شیوه اجرای آن و اصلاح قیمت سوخت و سهمیههای آن خواهیم بود. دلیل این قضاوت، نشانههایی است که اکنون به چشم میخورد.
3 سناریو برای اصلاح سهمیههای سوخت
دیروز رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، برخی جزئیات سه سناریوی پیشنهادی این ستاد برای اصلاح سهمیه بنزین و گازوئیل را تشریح کرد. مجتبی شفیعی در گفتوگو با ایسنا گفت: اواخر دولت دهم سه سناریو برای اصلاح سهمیه بنزین و گازوئیل برخی خودروها و موتورسیکلتها تهیه شد که به علت نزدیک شدن به روز انتخابات ریاست جمهوری تصمیمگیری در مورد این موضوع به دولت یازدهم موکول شد.
وی اظهار کرد: در صورتی که یکی از این سه سناریوی اصلاح سهمیهبندی سوخت اجرا شود، حجم کل سوخت یارانهای کاهش خواهد یافت.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در مورد اینکه سهمیه سوخت کدام یک از وسائل نقلیه در این سناریوها اصلاح خواهد شد، گفت: در این سه سناریو اصلاح سهمیه بنزین موتورسیکلتهای توقیف شده یا فاقد پلاک ملی، خودروهایی که بیش از دو ماه در پارکینگ توقیف شدهاند، وانتبارهایی که در طرح ساماندهی شرکت نکردهاند، خودروهایی که از کاربری آژانسها خارج شدهاند و تغییر سهمیه گازوئیل خودروهای باری مورد نظر است.
شفیعی در پاسخ به این پرسش که سال گذشته اعلام شد، اصلاح سهمیه سوخت این موارد انجام شده است، توضیح داد: درست است، اما این اصلاحات به طور کامل انجام نشد. به طور مثال در مورد وانتهایی که در طرح ساماندهی شرکت نکردهاند، فقط 25 درصد از سهمیه سوخت آنها حذف شد، اما در صورت تصویب یکی از این سناریوها، سهمیه این وانتبارها به سهمیه عادی تبدیل میشود. رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در پاسخ به این پرسش که آیا در این سه سناریو سهمیه خودروهای شخصی هم اصلاح میشود یا خیر، خاطرنشان کرد: در این سه سناریو اصلاح سهمیه سوخت خودروهای شخصی دیده نشده است.
- کارشناسان میگویند دولت عامل اصلی گرانی اینترنت در کشور است گرانفروشی اینترنت؛ چرا؟
- غبار فراموشی بر نمایشهای آیینی
* کیهان
- وزیر ارتباطات: عضویت اعضای دولت در فیس بوک بررسی میشود
- پس از عمروموسی و احمد شفیق حسنی مبارک هم به صف حامیان حکومت نظامی مصر پیوست
- خانوادههای سنی هم از جنایات تکفیریهابه حرم حضرت زینب (س) پناه آوردهاند
* شرق
- «دانشجویان ستارهدار» در دانشگاهها ثبتنام کنند
- مهمترین وظیفه «رحمانی فضلی» بازگرداندن همگرایی ملی است
- «هدیه تهرانی» نایبرییس کمیته «تایچیچوان» شد
* ایران
- اوباما: روحانی به نامه ام پاسخ داد
- معیشت فرهنگیان را بهبود می بخشیم
- مردم از عملکرد خودروسازان راضی نیستند
* بهار
- رسیدگی ویژه به گزارش ناپدید شدن اسناد میراث فرهنگی
- محمدرضا تاجیک: فضای امنیتی گذشته قابل استمرار نبود
- ماجرای تخریب کامیون برای عبور کاروان ویژه
* جوان
- استقبال تلخ دمشق از توافق روسیه با امریکا
- تحقیر مردم با عضویت مسئولان دولتی در فیسبوک
- 3 وزیر باقیمانده باید با توجه به فضای مجلس معرفی شوند
* رسالت
- اشتباهات گشت ارشاد باید اصلاح شود
- استفاده جبهه النصره درسوریه از گاز سارین
- آمریکایی ها می دانستند حمله شیمیایی ساختگی است
* دنیای اقتصاد
- طلا و دلار همچنان میافتد؛ غیبت خریدار در بازارها
- علل سبقت تورم روستایی از شهری
- بورس در انتظار گزارشهای 6ماهه